Skocz do zawartości

Technologia bombardowania


elpasys

Rekomendowane odpowiedzi

Może te linki (en) zadziałają:
http://www.398th.org/FlakNews/Articles/Laufer_Radar.html
http://www.bbc.co.uk/ww2peopleswar/stories/33/a7453433.shtml

Zdjęcie obok pochodzi z jednego z takich bombardowań, opis zdjęcia (en): B-17 - #43-37877 836th squadron
Aircraft lost on 30-Nov-44 on mission to Merseburg Germany. Flak hit on aircraft shortly after bomb release."
Kilka lat mieszkałem w Merseburgu, znajomi Niemcy wielokrotnie opowiadali mi o tych bombardowaniach, wtedy trudno było mi to sobie wyobrazić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alinaccy piloci bombardujący Merseburg przeżywali bardzo silny stres, gdyż byli ostrzeliwani przez Flak (jak- pokaże zdjęcie później) ale też byli atakowani przez nieznane im objekty latające (UFO), takie jak ten obok. Pierwszym amerykańskim pilotem zaatakowanym przez takie UFO był nasz człowiek, kapitan Robert Olejnik, więcej:
http://www.burlingtonnews.net/ufonazi.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Grzesio,
Dziękuję za to, że to nie ja będę tym, który znalazł dziadka Olejnik w Luftwaffe.
Lotnisko w Merseburgu było chyba największym wojskowym lotniskiem w III Rzeszy, lotnicy alianccy loty nad Merseburg nazywali: Big Bad M". Na terenie rafinerii Leuna (2 km od Merseburga) jeszcze kilka lat temu widziałem Flakturm'y i ślady bombardowania. Zapraszam do pokazywania ciekawych zdjęć z operacji lotniczych nad Merseburgiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj: http://www.b17sam.com/merseberg.html
można poczytać o bombardowaniach rafinerii Leuna k. Merseburga (en). Poruszono m.in. wątek wpływu tych bombardowań na sytuację na froncie wschodnim. M.in. dzięki bombardowaniu Leuny 1.200 niemieckich czołgów na przyczółku sandomierskim (Baranów) stanęło z braku paliwa.
Obok jeden z b. znanych samolotów, który brał udział w bombardowaniu Leuny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wyglądało niebo nad Merseburgiem w dniach nalotów. Okolicy broniło ponad 300 Flak 88 oraz tysiące mniejszych Flak'ów. Straty Amerykanów były ogromne, sięgały do ponad 30 i ponad 50 samolotów B-17 jednego dnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Linki do schematów organizacyjnych tych, którzy z dołu strzelali do B-17, są tutaj:
Standort Leuna: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Kasernen/Wehrkreis04/KasernenLeuna-R.htm
(schwere Flak-Abteilung 145 (Eisb.)): http://www.ww2.dk/ground/flak/abt/s145.html
(schwere Flak-Abteilung 185 (o)) http://www.ww2.dk/ground/flak/abt/s185.html

Wykaz najcięższych Flak'ów broniących tej rafinerii jest tutaj:
http://www.peters-ada.de/fame.htm
Podaję w oryginale (nm): ..14 FlakDiv., Mai 1944: 347 Rohre 8,8 cm (davon 342 x 8,8 cm) und erbeutete russ. Kanonen umgebaut auf 8,8 cm, 24 x 10,5 cm sowie 8x 12,8 m Rohre. Dieses Industriegebiet war das am besten und härteste verteidigte Objekt der Luftverteidigung."
Tłumaczenie: ...14 Dywizja Flak (obrony p.lot.), maj 1944: 347 luf 88 mm (z czego 342 x 88 mm) i zdobyczne rosyjskie działa przerobione na 88 mm, 24 x 105 mm oraz 8 x 128 mm. Ten okrąg przemysłowy był najlepiej i najbardziej twardo bronionym obiektem obrony powietrznej."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj:
http://sonic.net/~bstone/archives/011118.shtml
podany jest skład osobowy obrony przeciwlotniczej rafinerii Leuna (en):
An examination of the composition of the 14th Flak Division in October 1944 provides a clear indication of the diverse nature of German flak personnel by this stage of the war. The division primarily was responsible for the defense of the Leuna synthetic oil refinery and was composed of the following groups:
Regular Luftwaffe personnel - 28,000
Labor Service personnel - 18,000
Male Luftwaffe auxiliaries - 6,000
Female Luftwaffe auxiliaries - 3,050
Hungarian and Italian volunteers - 900
Soviet POWs - 3,600
Others - 3,000
-----------------
Total - 62,550 "
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji: na niemieckiej Wikipedii:
http://de.wikipedia.org/wiki/Luftkrieg_im_Zweiten_Weltkrieg#Polen
podano, że pierwsze bombardowanie Warszawy w 2.WŚ nastąpiło dnia 25 września 1939r. Takie krzyżackie cuda...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden z samolotów B-17, który bombardował Merseburg lądował awaryjnie w Polsce. Obok mapa pokazująca miejsce upadku B-17 oraz krótki tekst:
Location of the crash site being investigated in Poland. This may be the final resting place of Lady V II, piloted by LT Ogle, on 3 Feb 1945. (Wieslaw Glowinkowski)"
Zwracam się z prośbą o pomoc w opisie tego zdarzenia i losie lotników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawostka; B-17 w służbie dla III Rzeszy.
Opis samolotu: Captured B-17F-27-BO in Luftwaffe colors, the USAAF-named "Wulf Hound, 41-24585, of the 360th BS/303rd BG, missing in action 16 October 1942.Operation by Kampfgeschwader 200."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chociaż Merseburg został wyzwolony" przez Amerykanów dnia 15 kwietnia 1945r., to już wkrótce miasto zostało oddane Sowietom. Po Sowietach pozostała jedna pamiątka (zdjęcie), która zastała sprzedana na aukcji dopiero 8 lutego 2008r. Cena: EUR 2,50 (około 8,84 zł). Tyle dzisiaj jest wart filar ustroju, w który i my przez lata żyliśmy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Antypolonizm zrodził się w Merseburgu:
ANTYPOLONIZM - wrogość wobec Polski i Polaków, działania mające na celu zniszczenie polskiego państwa i narodu; anty polonizm wystąpił już w początkach państwowości polskiej w niemieckiej kronice biskupa Merseburga, Thietmara (975-1018), piętnowano Bolesława Chrobrego (nazwano go "jadowitym wężem); średniowieczna propaganda krzyżacka próbowała zniesławiać naród polski, poddając w wątpliwość prawdziwość jego wiary chrześcijańskiej; ......"
dalej można poczytać tutaj: http://www.polonica.net/Antypolonizm.htm
Przed wojną Merseburg był uroczym miasteczkiem; obok widok zamku w Merseburgu z 1911r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakłady Leuna Werke k.Merseburga powstały w 1916r. i produkowały wówczas na potrzeby wojenne:
1. Gazy bojowe,
2. Saletrę amonową do produkcji prochu i innych materiałów wybuchowych.
Fabryka została zlokalizowana poza zasięgiem ówczesnych alianckich samolotów.
Zdjęcie przedstawia fabrykę w 1930r.
W 1927r. rozpoczęto tutaj produkcję syntetycznej benzyny z węgla brunatnego i wodoru.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie